"כאשר מתחילים לצעוד בדרך, הדרך מופיעה"

רומי (משורר ומיסטיקן סופי, המאה ה-13)

נעים להכיר

שמי ליאור קריצמן
פסיכולוג בהתמחות קלינית
בעל רשיון מטעם משרד הבריאות (מ.ר. 27-139521)

אני מטפל בעיקר במבוגרים וזוגות שמתמודדים עם מצוקה שמקשה עליהם או שמכל סיבה מעוניינים לעבור תהליך שיוביל לשינוי בחייהם, להיטיב עם עצמם ולחיות חיים משמעותיים בעיניהם.

המפגשים מתקיימים בקליניקה פרטית בהרצליה , סמוך לרמת השרון. אפשרות למפגשים און-ליין באמצעות תוכנת הזום. 

התהליך הטיפולי

התהליך הטיפולי מבוסס על אמון וביטחון, המקדמים קשר מכבד והדדי, קרבה ואינטימיות. בזכות אלו, מתאפשר להתקרב לאזורים בנפש שמייצרים קושי ומכבידים, להתוודע לדפוסים מגבילים ולהשתחרר מהם ולהתחבר לכוחות שנמצאים בנו באופן טבעי.

היכרות, המשגת הקשיים ומטרות הטיפול

יצירת שפה משותפת, ביסוס הקשר ואמון

העמקה והנעת תהליכי שינוי והתפתחות

אינטגרציה ועיבוד התהליך

התהליך הטיפולי

התהליך הטיפולי מבוסס על אמון וביטחון, המקדמים קשר מכבד והדדי, קרבה ואינטימיות. בזכות אלו, מתאפשר להתקרב לאזורים בנפש שמייצרים קושי ומכבידים, להתוודע לדפוסים מגבילים ולהשתחרר מהם ולהתחבר לכוחות שנמצאים בנו באופן טבעי.

 היכרות , המשגת הקשיים ומטרות הטיפול

יצירת שפה משותפת, ביסוס הקשר ואמון

העמקה והנעת תהליכי שינוי והתפתחות

  אינטגרציה ועיבוד התהליך

תחומי טיפול

כפסיכולוג, פגשתי אנשים שהתמודדו עם מגוון של אתגרים וקשיים.
מניסיוני, לעתים ניתן להצביע על קושי מסוים אך פעמים רבות החוויה היא של חוסר סיפוק, אי נחת , תקיעות או בלבול. כך או כך, טיפול פסיכולוגי יכול מאוד לסייע – הבנת הקשיים היא שלב משמעותי בתהליך הטיפולי.

אלו הם תחומים בהם אני מטפל לעתים קרובות:

השאירו פרטים ואצור איתכם קשר

"מבעד האחר

אנו נהיים עצמנו"

לב ויגוצקי

שאלות ותשובות

כאשר אנו נמצאים במשבר, סובלים ממצוקה נפשית משמעותית, כאשר ישנה פגיעה בתפקוד או לאחר קבלה של אבחנה פסיכיאטרית – הצורך בטיפול פסיכולוגי הינו מוחשי וברור. במצבים אלו, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בהתמודדות ובשיפור התפקוד.

במקרים אחרים ייתכן ואנו מצליחים לתפקד ולנהל את חיינו כשורה ואפילו נהנים מפעם לפעם, אך במקביל מלווה אותנו תחושה שמשהו לא מאה אחוז. יכול להיות שלפעמים מתעורר בנו כעס שמתפרץ ופוגע בנו ובקרובים לנו, אנחנו נמנעים ממצבים שמאיימים עלינו, מערכות היחסים בחיינו לא מספקות אותנו, אנחנו מתקשים להחזיר את החיים למסלולם לאחר  פרידה או אובדן של אדם אהוב, אנו מתקשים לקבל החלטות, מרגישים בודדים, מוותרים על עצמנו אל מול אנשים אחרים, דואגים יתר על המידה מאירועים שעתידים להתחרש או מתקשים להשתחרר מאירועים שהתרחשו בעבר – במקרים כאלו, הצורך לפנות לטיפול אינו ברור וחד משמעי.

לעתים רבות, נאמר לעצמנו "לכולם קשה", "אני אסתדר גם בלי טיפול" או" טיפול פסיכולוגי לא יפתור לי את הבעיות" וייתכן שהאמירות הללו נכונות במידה מסוימת. אנשים יכולים להעביר חיים שלמים תוך שהם שרויים בהרגשה שיכול היה להיות טוב יותר.

מקרים כאלו לרב משקפים מצב בו הכוחות שעומדים לרשותנו מספיקים לנו על מנת לנהל שגרת חיים סבירה, ומנגנוני ההגנה שלנו מאפשרים לנו להתמודד עם האתגרים שעומדים בפנינו מבלי להתפרק. כיוון שמצבים אלו עשויים להימשך זמן רב, לעתים קשה לנו בכלל לדמיין שהחיים יכולים להיראות אחרת. למעשה, הרבה מהכוחות הנפשיים שלנו מושקעים במקומות הלא נכונים, ולא מתאפשר לנו לתעל אותם לטובת הדברים שחשובים לנו – יצירתיות, הנאה, השגת יעדים או פשוט לנוח ולהירגע.

מניסיוני במקרים מסוג זה, טיפול יכול מאוד לסייע. באמצעות התבוננות פנימית שנעשית בסביבה בטוחה והבנה של התהליכים הנפשיים שמתחוללים בנו, מתאפשר לנו אט אט לבחור, באופן מודע, במה להשקיע את האנרגיה הנפשית שלנו ולנתב אותה לטובת הדברים החשובים לנו באמת.

גם לאחר שהחלטנו שאנו מעוניינים בטיפול, ייתכן וקשה לנו לעשות את הצעד הראשון. לעתים המחשבה לפנות לטיפול מעלה תהיות ושאלות רבות  "על מה אדבר בטיפול?" "האם המטפל יבין אותי?" "מה זה אומר עליי אם אני צריך או צריכה עזרה?" ועוד. אלו שאלות שאין עליהן תשובה חד משמעית ולרב הן מבטאות חששות ופחדים שיש לנו עם עצמנו, לקראת התחלה של תהליך שינוי. כאשר שאלות אלו לא מקבלות התייחסות, אנו עשויים להישאר בהתלבטות. אם איננו מצליחים להחליט לבד, כדאי מאוד להתייעץ. ראשית, עם קרובים או מכרים שיש להם היכרות או ניסיון עם טיפול פסיכולוגי ויכולים אולי להאיר מנקודת מבטם על היתרונות והאתגרים עמם נפגשים בטיפול. שנית, אני מזמין אתכם להתקשר ולהתייעץ,  להגיע לפגישת היכרות או לקבוע מספר קצוב של פגישות כדי לדון בשאלות הללו בדיוק. למעשה, שאילת השאלות עשויה להיות נקודת מפנה חשובה, והעיסוק בהן כשלעצמו יכול להניע תהליכים פנימיים, בין אם נבחר להיכנס לתהליך טיפולי ממושך יותר או שלא. 

ישנם מטפלים ומטפלות רבים וכמו כן גישות טיפוליות שונות, ולעתים קשה מאוד להחליט במי לבחור. ישנם מספר היבטים שכדאי לקחת בחשבון כאשר בוחרים עם מי להתחיל טיפול פסיכולוגי.

  • ראשית, מומלץ לפנות למטפל שהינו מוכר ורשאי לטפל מטעם משרד הבריאות. טיפול נפשי הוא נושא רגיש ומשמעותי ובכל זאת, הרגולציה בישראל כיום מאפשרות לאנשים רבים להגדיר את עצמם כמטפלים ולהציע מגוון של טיפולים. פסיכולוגים מוכרים על ידי משרד הבריאות הם כאלו שקיבלו תואר שני (לפחות) שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, עברו הכשרה מספקת במהלכה צברו ניסיון של שעות רבות בטיפול וקיבלו הדרכה ממטפלים בכירים, ותיקים ומנוסים.
  • נוחות והתאמה לצרכים שלכם. טיפול פסיכולוגי דורש הגעה לפגישות באופן קבוע, לפעמים לזמן ממושך. לכן, כדאי מאוד לקחת בחשבון לפני תחילת הטיפול את התנאים בהם הוא יתקיים כדי להתאים אותו בצורה מיטבית לצרכים שלכם. כדאי שהמיקום יתאים לכם. כאשר מתחילים טיפול, כדאי לחשוב קדימה ולוודא שהשעה שנקבעת אכן מתאימה ותתאים לכם לאורך זמן. כדאי גם לבדוק עם המטפל לגבי ימים ושעות אחרים בהם ניתן להיפגש במידה ונאלצים לפספס פגישה בשבוע מסוים. 
  • כימיה וחיבור עם המטפל. בסופו של דבר, טיפול פסיכולוגי מבוסס על קשר בינאישי וחשוב שנרגיש בנח עם האדם שיושב מולנו. מחקרים רבים מראים שלאיכות הקשר עם המטפל ישנה השפעה רבה על הצלחת הטיפול. אפשרי ואף רצוי להגיע לפגישה או פגישות ראשונות ולבחון את התחושות שלנו. אם אחרי מספר פגישות אנו מרגישים שהמטפל כלל לא מתאים לנו, זה בהחלט לגיטימי לעצור את הטיפול ולעבור למטפל אחר. חשוב לזכור שאמון וקשר הם דברים שנבנים לאורך זמן, ואין לצפות שמיד בפגישה הראשונה נרגיש מאוד קרובים. עם זאת, לפעמים יש לנו תחושת בטן שזה לא האדם המתאים, וזה בסדר גמור. במקרה כזה, כדאי לשתף את המטפל בתחושות ובלבטים כדי לחשוב עליהם יחד, ואף להיעזר במטפל על מנת למצוא מטפל שיהיה יותר מתאים עבורכם.

פסיכולוגים שונים פועלים על פי גישות שונות בכל מה שנוגע למשך הפגישה, אך הרב מציעים פגישה שנמשכת 50 דקות ומניסיוני, זהו אכן זמן מספק לעבודה טיפולית. ישנם מטופלים שמרגישים שלוקח להם זמן 'להניע' או צריכים זמן 'לאסוף את עצמם' בסיום הטיפול ולכן מעוניינים בפגישות ארוכות יותר. במקרים נדירים יותר, נתקלתי במטופלים שחשו ש – 50 דקות הן זמן ארוך מדיי בשבילם ודווקא היו מעוניינים בפגישות קצרות יותר. להשקפתי, חשוב שמשך הפגישה יענה על הצרכים של המטופל ויאפשר את הזמן הנחוץ לעבודה הטיפולית. לכן, אני נוהג לקיים פגישות באורך של 50 דקות, אך מזמין את מי שנמצא מולי להעלות את הנושא לדיון. פעמים רבות הרצון לשנות את אורך הפגישה, נוגע למחשבות ורגשות שונים שקשורים לחוויה של המטופל ולדיון בהם יש ערך רב, גם אם בסופו של דבר משך הפגישה נותר כפי שהוא. 

טיפול פסיכולוגי הוא תהליך ועל כן כדאי להגיע לפגישות בתדירות קבועה ובהתמדה. תדירות נפוצה ביותר היא אחת לשבוע, כיוון שזהו פרק זמן שמאפשר לקחת התכנים והתובנות שעולים בטיפול ולפגוש אותם מחוץ לחדר הטיפולים ואך מאפשר גם רצף והמשכיות, הנחוצים לתהליך הטיפולי.עם זאת, אנשים נבדלים אחד מהשני בצרכים איתם הם מגיעים לטיפול, הבדלים שנובעים, בין היתר, ממצב חייהם הנוכחי וממבנה האישיות שלהם. לעתים קשה לדעת מראש מה היא התדירות הנחוצה עבור אדם מסוים ודרך טובה לגבש הבנה בנושא היא פשוט להתחיל להיפגש ולראות איך זה מרגיש. לעתים במהלך הטיפול, יכול לעלות הרצון לשנות את התדירות – להוסיף או להפחית מפגשים. לדעתי, לפני שמשנים את תדירות המפגשים יש מקום לחשוב יחד – מהי המוטיבציה לשינוי? פעמים רבות, הרצון להוסיף או להפחית מפגשים קשור תהליך הטיפולי והבנה שלו יכולה להיות בעלת משמעות רבה. 

ישנם הפרשים משמעותיים בעלות בין טיפול פסיכולוגי פרטי לבין טיפול פסיכולוגי במגזר הציבורי או בקופות החולים. ישנם אנשים שזכאים לטיפול פסיכולוגי בקופת החולים בעלות מופחתת ומומלץ לבדוק את האפשרות הזו לפני שפונים לטיפול. הדברים הבאים מתייחסים לטיפול פסיכולוגי שניתן במסגרת פרטית; עלות ממוצעת של טיפול בארץ נעה בין 300-500 ₪ לפגישה טיפולית.  עלות המפגש תלויה בגורמים כמו סוג הטיפול, תדירות ומשך המפגשים. למשל, מטופל שמגיע לטיפול 3 פעמים בשבוע ייתכן וישלם פחות עבור כל פגישה מאשר מטופל שמגיע פעם אחת בשבוע. באופן אישי, מתוך שאיפה לאפשר טיפול לכמה שיותר אנשים שמעוניינים בו, אני משתדל לשמור מספר שעות בשבוע לטיפולים בעלות מופחתת עבור מי שעשויים להתקשות בתשלום מחיר מלא. חיילים, סטודנטים, אימהות ואבות חד הוריים ועוד, מוזמנים לפנות ולבדוק אפשרות לטיפול מוזל.

במהלך שנות עבודתי כמטפל, טיפלתי באנשים שהתמודדו עם מגוון של אתגרים ומצבים נפשיים. גם כאשר אנשים נמצאים במצבים שנשמעים דומים, העולם הפנימי והחוויה של כל אחד היא שונה באופן מהותי. מעבר לניסיון ולידע המקצועי שאני מביא איתי לחדר הטיפולים, אני משקיע זמן ואנרגיה רבים בהיכרות מעמיקה ולמידה של האדם היושב מולי, על מנת להתאים את הטיפול לצרכים שלו או שלה.

מידע מקצועי

בחלק זה אשתף במידע מקצועי לגבי טיפול או מתוך מחקר שקשור לפסיכולוגיה, שאני חושב שיכול לעניין אתכם.

השאירו פרטים ואצור איתכם קשר

דילוג לתוכן